050-7603244
phone5, phone, contact, telephone, support, call
.
FacebookGoogle+Youtube

קשיים פיסים ומוטוריים

כללי: 


בטיפול אני עובדת על המערכות השונות הן הרגשיות והן הפיסיות-מוטוריות.

הטיפול נבנה לאחר שערכתי לילד איבחון, וגיליתי אלו מערכות אינן תקינות.

להלן יפורטו ויוסברו המערכות השונות שנבדקו. כמו כן יצוינו הבעיות שעלולות להיווצר עקב ליקויים במערכת. אין הכרח שליקוי במערכת, יגרור את כל הבעיות, הבעיות משתנות מילד לילד
  1. מודעות גוף
    מערכת זו מצביעה על יכולת הילד להכיר את איברי גופו השונים ויכולתו להניעם ביחס למרחב קבוע ומשתנה. בעיה במערכת זו תגרום ל: מסורבלות, קשיי תקשורת וכן לקויות למידה.
     
  2.  טונוס שרירים
    טונוס השרירים מתקיים בשלושה מצבים: גוף הפוטוני (רפוי), גוף ספסטי (נוקשה) וטונוס תקין.
    טונוס שרירים לא תקין עלול לגרום לקשיים בהליכה ובתקשורת חברתית, לבעיות בשווי משקל ועוד.
     
  3. מערכת וַסְטִיבּוּלַרִית, שיווי משקל
    מערכת זו משתתפת כמעט בכל פעולה מוטורית, כיוון שבכל פעולה מתרחשים שינויים בתנוחה במרחב.
    בעיה במערכת גוררת הימנעות מתנועה בטווח רחב, צמצום התנסויות, ופחדים בתחומים רבים.
     
  4. מערכת ההצלבה
    יכולת הצלבה תקינה מאפשרת לתאם בין שתי אונות המוח. המערכת מאפשרת מעבר של היד את קו האמצע של הגוף, וביצוע רוטציות בין חלק הגוף העליון לתחתון. בעיה במערכת זו, יוצרת קושי בהתפתחות של שפה. הילד יתקל בחפצים ויהיה מסורבל בהליכה ובמשחקי כדור. בגלל מתח תפקודי בגוף, עלולים להיווצר קשיי קשב וריכוז, היפראקטיביות או מופנמות.
     
  5. תפיסה מרחבית
    מערכת זו קשורה לארגון "ספריית הידע הפנימית", כלומר, ליכולת לשלוף אינפורמציה, ללמוד דברים תבניתיים, ולסדר הפנימי והחיצוני.
    ליקוי במערכת עלול לגרום קשיים בלמידה, בעיקר בלימוד מתמטיקה ושפות בכיתות הגבוהות, לתופעה של בלק-אאוטים ולקשיי התארגנות שיתבטאו בחוסר סדר או באובססיביות לסדר. 
     
  6. גרפו מוטוריקה
    מערכת זו קשורה ליכולת הציור והכתיבה.
    יכולת גרפו מוטורית לקויה משקפת בעיות בכתיבה וציור.
     
  7. קשר מוח– יד , הפרדות - מוטוריקה עדינה
    המוטוריקה העדינה היא השימוש בשרירים הקטנים לביצוע מטלות הדורשות דיוק. הקשר בין המוח ליד, ויכולת הפרדת האצבעות, משמעותיים בעיקר למוטוריקה העדינה. 
    קושי במערכת זו יגרום לקשיים במטלות יומיומיות כמו: שריכת שרוכי נעליים, סגירת כפתורים, כתיבה ועוד.
     
  8. מעגלים
    היכולת ליצור מעגלים, בחלקים שונים של הגוף, מייצגת את הזרימה בין חלקי המוח, ומשקפת את כלל תפקודיו.
    כאשר מערכת זו אינה תקינה, היא גורמת קשיים שונים, כגון: קושי בזיכרון לטווח קצר וארוך, קושי בלימוד חשבון ושפה שנייה, בלבול, קריאה איטית, או שגיאות כתיב.
     
  9. בדיקת רמת יכולת ביצוע הפרדות בכל מערכת הקואורדינציה
    אדם אמור לבצע לפחות ארבע פעולות בבת אחת: נשימה אוטומטית,פעולה מוטורית אוטומטית, פעולה מוטורית רצונית ופעולה קוגניטיבית או רגשית. לדוגמה:  נשימה, כתיבה, והתעלמות מרעשים חיצוניים.
    כאשר יכולת ההפרדה אינה תקינה, ייווצר מתח ותסכול במהלך ביצוע פעולות יום יומיות רבות.
     
  10. רצפים
    על מנת להיות מסוגל לבצע פעולות קשב, ריכוז וביצוע משימות, על האדם להיות מסוגל לבצע פעולות מורכבות המשלבות סוגי הזיכרון שונים (זיכרון רגשי, זיכרון מתמטי, זיכרון של זמן)
    תרגילי הרצפים,עוזרים לבניית היכולת ליצור מערכת זיכרון לטווח ארוך,יכולת התארגנות ולאפשר אורך חיים נכון.

    המערכת החושית
    המערכת החושית הינה למעשה מערכת חישה הקשורה למגע. ניתן לחלק באופן גס את הליקויים במערכת המגע שני סוגים עיקריים:
    • רגישות יתר למגע: אדם בעל רגישות גבוהה עשוי לחוש ולשים לב לגירויים פיזיים חלשים מאוד
    • תת רגישות למגע: במצב של תת רגישות תחושתית האדם קולט בעוצמה חלשה גירויים חזקים, וכמעט ואינו מרגיש את עוצמת הגירוי.