הצעתי לחברה שלי שני דברים:
- לא לכעוס על הילד שלה כל הזמן אלא לנסות להבין ולתמוך בן שיבין שהוא חכם פשוט לכולנו לפעמים קשה…
- חשוב לשים לב כשהילד מתפרע או משתולל מתי קשה לו, באיזה סוגי סיטואציות, ומה הקושי (למשל: הילד מסוגל להתרכז רק רבע שעה לא יותר, הילד לא יודע איך לדעת מה השעה שצריך לחזור הביתה), ואז לשבת אתו ולמצוא ביחד פתרונות (למשל: ללמוד רבע שעה ואז לעשות 5 דקות הפסקה, אבל מאוד חשוב אחרי שהילד מתרגל ללמוד רבע שעה להעריך את זמן הלימודים כל פעם בקצת, למשל לאחר מס' שבועות להאריך זמן הלימודים ל- 20 דקות ואז לעשות הפסקה.
טיפ 9:
אתמול דיברתי עם שכנה שסיפרה לי שמאוד קשה לה עם הבן שלה. קשה לו בלימודים, קשה לו עם חברים…. מה עושים ?
(היא יודעת שאני מאבחנת ומטפלת בילדים עם קשיים רגשיים ובעיות חברתיות, קשיים מוטורים, ליקויי למידה וקשב וריכוז).
כשהמשכנו לדבר והתחלתי לשאול שאלות הבנו שבעצם הילד לא בטוח בעצמו וביכולותיו כי יש לו גם קשיים לימודיים, וגם קושי חברתי, ולכן מערכת ההגנה שלו היא בעצם ההפנמה והכעס, "עזבו אותי, אני לא רוצה". אבל אני כאימא וכמטפלת יודעת כמה חשוב לתת לילדים כאלו את הכלים הנכונים להרגיש טוב עם עצמם, להאמין בעצמם ולהצליח.
הצעתי לאימא שני דברים:
- לדבר עם הילד על דברים כלליים כמו: מה בא לך לאכול עכשיו, או איך היה בחוג …. (עדיף לא לשאול על בית ספר כי אצל ילדים עם קשיים לימודיים או חברתיים בית ספר זה נושא רגיש), מומלץ בשיחה לתת לילד הרגשה שאנו תומכים בו כי כך לילד יהיה קל לסמוך עלינו ולבטוח בנו.
- הצעתי לאימא כשהילד מגיע הביתה אחרי בי"ס כעוס, קודם כל להביע הזדהות בכאבו, למשל להגיד אני יודעת שבית ספר יכול להיות מקום מאוד מעצבן, ואז לשאול אותו מה קרה, הרבה פעמים תמיכה יכולה לעזור לילד לשחרר… ואז לפעמים הוא יוכל להירגע ולספר.
טיפ 8:
אתמול חברה סיפרה לי שהילד שלה שהוא ילד מקסים קצת מסורבל גופנית, נתקל בדברים, כשיושב לאכול מפיל הרבה פעמים הכוס עם היד לפעמים כשמשחק עם כדור, זורק הכדור חזק מדי, והיא שאלה אותי אם אני יודעת מה אפשר לעשות. בוודאי שאני יודעת למה זה קורה הרי כמטפלת בקשיים מוטורים, קשיים של קשב וריכוז וקשיי למידה וגם כעוסקת בהעצמה רגשית אלו בדיוק הדברים שאני עוסקת בהם.
הקשבתי לה, שאלתי שאלות ואז בעצם הבנו שזו בעיה פיסית לחלוטים בעיה שקשורה במודעות גוף ותפיסה מרחבית (מי שרוצה הסבר מפורט יותר מוזמן להרים אלי טלפון), ואלו בעיות שניתנות לטיפול וקל לטפל בהם.
אני יודעת שכאימא תמיד ניסיתי שלילדי יהיה קל ותמיד הסתכלתי איך אני יכולה לעזור להם ולקדם אותם לכן מאוד אהבתי את השאלה של חברתי ומאוד רציתי לעזור לה.
המלצתי לחברה שלי שני דברים
- לעורר את המודעות של הבן שלה לעצמים הנמצאים בסביבתו כשהוא יושב לאכול, ע"י הסבת תשומת ליבו לכוס לצלחת וכו'.
- כשהוא משחק בכדור, בבית מומלץ שזה יהיה רק בחדר שלו או בחוץ, אבל בזמן שהוא משחק שתסב את תשומת ליבו למרחק של החפצים מהיכן שהוא עומד כדי שישים לב לחפצים במרחב ושידע באיזה חוזק לזרוק הכדור.
טיפ 7:
אתמול שכנה סיפרה לי שהילדים שלה כל הזמן רבים, היא ניסתה הרבה דברים והבעיה לא נפתרה, היא שאלה אותי גם כאימא לשני ילדים וגם כמטפלת בקשיים מוטורים ורגשיים מה אפשר לעשות. הקשבתי לשכנה, שאלתי שאלות והבנתי משהו מאוד חשוב גם אם ילדים לפעמים רבים זה בסדר, השאלה מה הקשר ביניהם, האם יש קשר ביניהם האם הם משחקים ועוזרים זה לזה או כל הזמן רבים ואם אין קשר בין הילדים אז כדאי לנו לעזור להם ליצור החיבור הזה. אני כאימא לשני ילדים וגם כמטפלת בילדים עם קשיים תמיד עזרתי לילדים שלי למצוא פשרות כשהם רבו ולעזור ולתמוך אחד בשני כשהיה צורך.
כשהשכנה שאלה מה כדאי לעשות הצעתי לה מס' דברים:
- לא להיות שופטת בין שני הילדים לא להתערב, או להעניש את שניהם על כך שהם עושים בלאגן.
- כשילדים רבים כדאי לתת להם רעיונות לפתרון הריב כי הרבה פעמים הם מאוד רוצים להפסיק לריב הם פשוט לא יודעים איך לעשות זאת.
- יש לשים לב האם הריב לא נובע מאיזשהו קושי קושי או מועקה רגשית.
טיפ 6:
אתמול חברה סיפרה לי שכשהיא מדברת עם הבן שלה וכשהיא מסתכלת עליו עם ילדים אחרים היא מרגישה שהוא מנותק מבחינה רגשית, הוא מאוד חכם, מצליח בלימודים אבל….. לא נהנה כמו נערים אחרים בגילו, לא יישב יקשיב למוסיקה ופשוט ייהנה קשה לו לספר ולשתף בחוויות, קשה לו עם סיטואציות חברתיות, כמטפלת בילדים עם קשיים רגשיים קשיים מוטוריים וקשיים לימודיים וכאימא לשני ילדים מקסימים הבנתי משהו, הבנתי שהילד רוצה להרגיש אבל בעצם הילד "פוחד" להרגיש, "פוחד" להיפגע, "פוחד" להיראות מגוחך בפני החברים, וכאימא שתמיד מנסה לעזור לילדיה וגם כמטפלת בילדים עם קשיים הבנתי שאפשר לעזור לילד ליהנות יותר מבילויים ופעילויות חברתיות, וסיפרתי לחברה שלי מה אפשר לעשות:
- לדבר עם הילד על למה בכלל כדאי להרגיש (קל יותר לפתור סיטואציות חברתיות, נהנים יותר להקשיב למוסיקה או לבלות בחוץ….)
- דבר שני לפעמים צריך לתת לילד דרך וכלים איך לעשות זאת, זה לא שהוא לא רוצה, הוא פשוט לא יודע (למשל לשבת להרפות הגוף ולחשוב על דברים שגורמים לך להרגיש טוב,
לספר לחבר על חוויה מיוחדת שעברת אבל… בצורה מבדחת…)
אשמח לתגובות. תודה רבה ויום נפלא.
טיפ 5:
אתמול ישבתי עם חברות ודיברנו על החוקים בבית, הילדים בחופש, איך מתנהגים האם נותנים להם חופש מוחלט או… שמים גבולות, כשהקשבתי לחברות גם כאימא אך גם כמטפלת מוטורית ועוזרת לילדים בקשיים רגשיים הבנתי משהו , אני כאימא שמה לילדי גבולות זה נותן להם ביטחון לדעת מה מותר ומה אסור אבל באופן אישי מאוד חשוב לי כשאני אומרת לילד שלי לא….
להסתכל עליו ולראות מה הוא מרגיש ומה הוא חושב, לי כאימא חשוב שהילד שלי יבין שכשאני כועסת עליו בעצם זה רק בגלל שאני דואגת לו ולכן לפעמים אומרת…..
לא בעצם הבנתי שהילדים מאוד שונים זה מזה ולכן תמיד גבול שאני שמה לבן אחד יהיה שונה מהגבול שאני אשים לבן השני שלי… ובעצם כאימא הבנתי שמה שילדי רוצים ממני, זה לדעת שאני אוהבת אותם ושאכפת לי….
טיפ מס' 4:
אתמול פגשתי את השכנה והיא סיפרה שבנה שבדרך כלל מקסים וממושמע לא מפסיק לצפות בטלוויזיה ולאכול כל היום!
הילד עצבני, רב איתה, רב עם חברים, מה לעשות…. אני גם כמטפלת רגשית ומטפלת בהפרעות קשב וריכוז וגם כאימא לשני ילדים הבנתי אותה- החופש הגדול ארוך, ומעבר לכך הבנתי שהילד בעצם משועמם, מחפש או רוצה תשומת לב מאמו. כאימא מאוד חשוב לי לבלות זמן איכות עם ילדי לפעמים אנחנו עושים כיף בחוץ, לפעמים הם עוזרים לי בבית, לפעמים אני לומדת איתם קצת כדי לא לשכוח החומר אך הכי חשוב אני דואגת לעשות איתם דברים כדי שהם לא ישתעממו ויתפתו לעשות דברים לא טובים כמו לריב איתי…
לא פשוט להיות הורים אבל מה שאני הכי נהנית ממנו זה להיות איתם לשמוע אותם מספרים לי דברים, לשאול שאלות, ובמיוחד….
פשוט להקשיב…. ולהיות איתם כשהם צריכים.
אני יודעת שכהורה מאוד חשוב לי לתת לילדים חופש ועצמאות במידה הנכונה ובהתאם לגיל, אבל אני תמיד זוכרת שהילדים שלי הם עדיין רק…..ילדים…..
טיפ מס' 3:
אתמול דיברתי עם חברה והיא סיפרה לי שקשה לה… החופש רק התחיל ושני הבנים שלה….. לא מפסיקים לריב, הם רבים על שטויות ואני כל היום מפרידה ביניהם במקום לעבוד… כשאני הקשבתי גם כמטפלת רגשית ומטפלת בהפרעות קשב וריכוז וגם כאימא לשני ילדים הבנתי שני דברים, קודם האימא היא השופטת ביניהם, תפקיד לא כל כך נחמד, אבל מעבר לזה הילדים לפעמים משיגים דברים מהאימא באמצעות הריבים כי הם כבר מכירים את אימא שלהם ואת תגובותיה…. אחד הדברים שסיפרתי לחברתי זה שאני לא מוכנה אף פעם להיות בתפקיד ה"שופטת" ילדי יודעים שאם אני אצטרך להתערב בוויכוח שלהם, שניהם "יפסידו" הצעצוע יגיע אלי, או ששניהם ייענשו או משהו יקרה לא לטובתם ובעצם אני כל כך אוהבת את שניהם וכל כך חשוב לי שיהיו חברים טובים שאני גורמת להם למצוא פתרונות ופשרות בעצמם !! ילדי יודעים שאפילו כשאני עושה משהו שהם לא כל כך אוהבים זה רק מתוך אהבה….דאגה…ואכפתיות….אני פשוט "אימא".
וכשהם רבים . אני מייעצת להם, מכוונת אותם, אבל לא אומרת להם מה הם צריכים לעשות. בהמשך הצעתי לחברתי לנהוג אחרת כל פעם כדי שילדיה לא ילמדו מה לעשות כדי להשיג ממנה דברים….
טיפ מס' 2:
אתמול חברה שלי סיפרה לי שהבן שלה, ילד מקסים שאני מכירה אישית פתאום התחיל להרביץ, מתעצבן מהר, מציק….מרביץ…..אני לא מבינה. המשכתי לשאול אותה שאלות, אח"כ גם יצא לי לדבר עם הילד וכמטפלת מוטורית וכמטפלת בקשיים רגשיים הבנתי שמדובר בעצם על תגובה רגשית, אני כאימא לשני ילדים וכמטפלת בקשיים של הרבה ילדים אחרים יודעת שלפעמים הילד פשוט צריך שישאלו אותו, מה עיצבן אותך למה אתה כועס או אפילו שאלה כללית "איך היה היום בבית הספר", אני חושבת שלהיות הורה זה לא תפקיד קל אנחנו כהורים עוברים לא מעט דברים, אנחנו אוהבים את הילדים שלנו ורוצים את הטוב ביותר בשבילם, ילדי יודעם זאת וזה משהו שנותן להם המון ביטחון אישי ורגשי.
ואני מהניסיון שלי יודעת שביטחון בבית זה הכוח לצאת החוצה ולכבוש את העולם בלי לפחד מכישלון!
טיפ מס 1:
שלום לכולם אתמול דיברתי עם חברה והיא סיפרה לי שהבן שלה הולך לישון מאוחר בלילה ולא רוצה לקום בבוקר…. ובבוקר הם פשוט רבים ……. כששאלתי עוד שאלות כמו מה קורה במשך היום, האם הוא מרוכז, עושה שיעורים ועוד הבנתי משהו מאוד חשוב, אין לילד סדר יום קבוע ובמשך היום הוא מאוד עצבני. אני כמטפלת בהפרעות קשב וריכוז וקשיים רגשיים מאוד הבנתי את האימא. כאימא אני יודעת כמה קשה לפעמים שהילדים ילכו לישון מוקדם יקומו בקלות בבוקר ובמשך היום יעשו דברים בזמנים קבועים. גם כאימא וגם כמטפלת בקשב וריכוז וקשיים רגשיים אני באופן אישי מאוד מקפידה עם ילדי על סדר יום קבוע כולל שעת שינה קבועה לא בשבילי אלא… בשבילם… כי אני אוהבת אותם ורוצה בטובתם והמשמעות של סדר יום קבוע היא….
קודם כל תפקוד טוב במשך היום הילדים ערניים בכיתה וקולטים טוב החומר, סיכוי גבוהה יותר להצליח במבחנים אבל… לא פחות חשוב…. סדר יום קבוע נותן לילד ביטחון והרגשה של שליטה, כשיש לילד הרגשה של שליטה על הדברים אז הוא מרגיש הרגשת ביטחון ושקט רגשי שעוזר לו מאוד מבחינה חברתית להסתדר טוב יותר!
המלצה להורים לילדים קטנים
בכדי שילדכם יהיה מודע לחלקי גופו השונים מומלץ לעשות מדי ערב מסאג' לכל חלקי הגוף של הילד תוך כדי ציון שם האבר בקול.
המלצה להורים לבני נוער
גיל הנעורים אינו קל , אך יתכן וחלק מהבעיות שילדכם חווה נובע מקושי מוטורי, הפרעת קשב או קשיי למידה הגורמים לתסכול ומתח רגשי הניתנים לפיתרון.
המלצה להורים לילדים
שימו לב אם ילדכם מסוגל לעשות מספר פעולות ברצף או שהם חווים בלבול , שכחה או חוסר קואורדינציה כשמוטלות עליהם מספר משימות במקביל. במקרה שיש לילדכם קושי זו בעייה שניתנת לפיתרון , ומומלץ להגיע לאבחון וטיפול.